Contact

Contactgegevens
0655743126
leefbaarettenleur@hotmail.com

Nieuwsbrief  2024

Via deze nieuwsbrief willen we onze inwoners op de hoogte brengen van wat er speelt in onze gemeente. Via sociale media en pers komen er maar mondjes maat berichten. Met deze opzet bieden we een ieder de kans om te lezen wat Leefbaar Etten-Leur heeft ingebracht tijdens de raad debatteert en de raad besluit. Natuurlijk zullen we ook onze brieven en technische vragen via een nieuwsbrief voor het voetlicht brengen.

Begrotingsbehandeling 4 en 11 november ’24

In november vind altijd de begrotingsbehandeling plaats. Leefbaar Etten-Leur probeert dan altijd zo positief mogelijk onze inbreng te geven. Soms met de nodige kritiek en soms ook met enige bezorgdheid. We proberen dit zo kort mogelijk te doen, echter soms zijn er meer woorden nodig.  

Wat hebben we bereikt met onze inbreng?

Toezeggingen:

  • Dat bij elk relevant voorstel vanuit het college de “menselijke maat” wordt uitgelegd.

De wethouder zegt toe om daar waar het relevant is voor beleid in de al bestaande paragraaf People-Planet-Profit bij het onderdeel People een passage over de menselijke maat op te nemen. Overigens geeft hij aan dat daar waar de menselijke maat in de knel dreigt te komen altijd een afweging gemaakt wordt ambtelijk en waar nodig ook bestuurlijk. Hiermee wordt de facto uitgevoerd wat in de motie wordt gevraagd. De raad krijgt geanonimiseerd een overzicht van enkele kwesties waarbij de menselijke maat nadrukkelijk is toegepast in een besluit. (De raad wordt geanonimiseerd inzicht geboden in de afwegingsprocessen die plaatsvinden.)

  • Arbeidsmigranten uit woonwijken

De wethouder zegt toe dat: voor 1 april 2025 het beleid gericht op het terugdringen van de mogelijkheden voor het wonen door arbeidsmigranten in woonwijken aan de raad wordt voorgelegd. De wethouder neemt een inspanningsverplichting op zich om in beeld te brengen of in het te formuleren beleid over het terugdringen van de mogelijkheden voor het wonen door arbeidsmigranten in woonwijken ook een uitsterfconstructie voor de huidige vergunningen voor de huisvesting van arbeidsmigranten opgenomen kan worden

  • Onderzoek naar Ik-Denk-Aan-Jou steunpakketjes

De wethouder zegt toe uit te zoeken of de “ik denk aan jou” steunpakketjes een goed initiatief is wat ingevoerd kan worden in Etten-Leur

  • Speeltoestellen ook voor kinderen met een beperking.

Het college zal in kaart brengen welke speeltoestellen vervangen en toegevoegd worden, inclusief de inhaalslag voor inclusieve speeltoestellen. Het college brengt daarbij de financiële consequenties in beeld. Het college stuurt hierover op korte termijn een raadsinformatiebrief

  • Transformatiezone Grauwe Polder wat Leefbaar Etten-Leur al eerder heeft aangekaart wordt nu toch eindelijk uitgevoerd.

De wethouder zegt toe om op basis van de ervaringen die worden opgedaan met de locatie Grauwe Polder 50 Mon Plaisir 7 te gaan kijken naar de mogelijkheden voor de rest van deze transformatiezone.

Hieronder vinden jullie de volledige tekst die we hebben uitgesproken.

Door Clasien de Regt en Louis Roks

Eerste termijn

Voorzitter we staan voor een van de belangrijkste politieke activiteiten van het jaar de behandeling van de begroting. Op een moment dat we als raad zijn aangeslagen door het verlies van Peter van de Wulp.

Maar ook nu hebben we als raad ,in de geest handelend van Peter, elkaar vastgehouden om dit verlies samen te dragen. Maar het besef was er ook bij allen dat het democratisch proces wel ook plaats moet vinden. Afgezien van de wettelijke termijnen van Big Brother Provincie Noord Brabant moet Etten-Leur wel richting krijgen hoe nu verder. Overigens over die provincie gesproken zou ik het college op willen roepen gewag te maken van het onwenselijk gedrag van de commissaris die maar even denkt mee te kunnen praten over politieke keuzes als die er zijn over het gedrocht spreidingswet wat nu met een slagvaardig kabinet gelukkig ter discussie staat. 

Van kadernota naar begroting voorzitter beschrijft de getallen die horen bij taken die je als overheid moet en wil uitvoeren.

En ja wederom zijn die niet rooskleurig in het meerjarenperspectief maar dat zijn we gewend dat het college liever zelf zijn centjes uitgeeft en het budgetrecht van de raad aantast door maar negatieve getallen op te leveren. 

We hebben vanaf 2021 bijna 18 miljoen toegevoegd aan de algemene reserves en ook in die jaren waren de geluiden anders over de te verwachten resultaten .

Het is wat Leefbaar Etten-Leur betreft echt onwenselijk om zo met de raad om te gaan en ja ook wij zijn voor behoudend begroten maar het kan niet als toeval bestempeld worden dat getover met getallen.

1. Eigentijds bestuur en dienstverlening op maat in Etten-Leur 

De inleiding van het programma doet wat Leefbaar Etten-Leur onvoldoende recht aan wat onze gemeenteraad echt wil. Er zit onvoldoende gevoel in wat we met zijn allen willen oproepen bij onze partners waarvoor we de dienstverlener willen zijn.

Onvoldoende ruimte voor initiatieven vanuit de samenleving is een nog een veel gehoorde opmerking en niet het gevoel kunnen oproepen dat er een echter participatie op gang is gekomen. U weet dat Leefbaar Etten-Leur een voorzet heeft gegeven om vaker te werken volgens de menselijke maat maar het blijft een benoemde maar niet te controleren factor vaak. Leefbaar Etten-Leur vraagt dus nogmaals om bij iedere raadstuk een paragraaf menselijke maat toe te voegen zodat wel duidelijker wordt wat er aan gedaan is en welke afwegingen er eventueel nog gemaakt kunnen worden. Graag een reactie hierop en liever nog een toezegging dat u dit gaat faciliteren. Het dwingt eenieder om aan de menselijke maat te denken en ernaar te handelen. Immers we staan dit ook allemaal voor.

Wat dit betreft zal het zeker ook een stap zijn in het herstellen van het vertrouwen in de overheid. Dit college loopt zeker niet over van ambitie want tevreden zijn met een 6.4 voor gemaakte inspanningen doet mij denken aan m’n schooltijd waarom twee stappen zetten als je er met één ook bent. Een groei van 0.1 % ?..

Doelen zijn algemeen geformuleerd maar een kunnen wij er uittillen dat de raad eens op fatsoenlijke wijze kan vergaderen. Wij kijken uit naar de realisatie van de nieuwe manier van ontmoeten in de nieuwe raadzaal.

Communicatie en participatie blijft een mooi uitgangspunt maar is ook een verdomd lastige. Het is echt een veel gehoord probleem waar we met z’n allen mee te maken hebben. Maar hoe dan te handelen ? Leefbaar Etten-Leur is bereid om na te denken hoe je op een juiste manier verwachtingen kunt managen bij betrokkenen. Het start met betrokkenheid in een eerste fase en dat zit hem niet in startnotities die we nu hanteren maar dat zit hem ook in daadkracht. Vertel duidelijk wat er besloten moet worden bv woningbouw in een bepaald gebied vraag daarin belangrijke kaders aan betrokkenen betreffende hoogtes, verkeer samenstelling woningen n.a.v. actuele behoeftes en ga aan de slag met een mandaat zodat je echt sneller nog tot resultaten kan komen. Je zal wel moeten omdat de ambtelijke capaciteit steeds moeilijker wordt. Het is niet realistisch om te denken dat we bij veranderingen 100 % draagvlak kunnen creëren door participatie. Het levert uiteindelijk toch een min op als betrokkenheid niet leidt tot je zin krijgen. Dan maar kiezen voor daadkracht en daar na vier jaar op beoordeeld te worden. 

Dat raakt allerlei beleidsterreinen maar wij willen vooral roepen om rationeel te kijken hoe je zaken aanpakt. Kijk naar alle commotie om de duurzaamheidsperikelen die in Etten-Leur speelde. Ook in aanbestedingen gebeuren er rare dingen waardoor je geneigd bent je enorm te verbazen. Bv een bedrijf krijgt aanbestedingsvoordeel omdat ze elektrische kranen inzet en bij de uitvoering is er vervolgens geen elektrische kraan te bekennen. Gefopt dus. Kortom college tekst is één ding maar laat vooral daadkracht zien.

  • Sociaal Etten-Leur 

In Etten-Leur is het zo slecht nog niet, we hebben mooie voorzieningen voor onze inwoners. Nu zijn die ook nog eens gebundeld in de voorzieningenwijzer. We weten allemaal dat we voor de komende jaren voor grote uitdagingen komen te staan. We krijgen ook de eigen bijdrage weer terug als men gebruik gaat maken van voorzieningen. Wat we graag van dit college willen zien is wat het verschil is tussen een eigen bijdrage en het abonnementstarief. Door een eigen bijdrage te innen komen er ook weer veel meer personele kosten om de hoek kijken. Graag zien we de gegevens eigen bijdrage versus abonnementstarief te gemoed. 

Hoe krijgen we vat op de kosten vanuit de WMO en Jeugdzorg. Zelfredzaamheid is een kernwoord wat overal, WMO en Jeugdzorg door klinkt. Mede door de huur-en zorgtoeslagen hebben we onze inwoners afhankelijk gemaakt. We hebben als Leefbaar Etten-Leur ingezet op personen met een beperking en het onderwerp armoedeval. Jammer dat het zo lang duurt voor er daadwerkelijk actie is ondernomen. Ook de wijk-gzzer waar we er nu al twee van hebben, hebben we voor het voetlicht gebracht. Wat we zien en horen in de wijken is dat verwarde personen en personen die in een instelling in de wijken wonen nog al zorgen voor overlast en bezorgdheid van de buurtbewoners. Dit moeten we heel serieus nemen en actie op ondernemen.

Wat ons nog steeds zorgen baart is het feit dat CZ de alleen- rechten heeft om de zorgverzekering voor onze inwoners uit te voeren. Dit zouden we toch graag anders zien. Waarom alleen CZ? Andere zorgverzekeraars zouden ook mee moeten kunnen doen.

Onder het motto, het kan altijd beter willen we hier een paar suggesties doen om te zorgen dat nog meer personen kunnen meedoen.

Punt 1. Gezien de kosten voor de WMO vervoersvoorzieningen stijgen en ook een stijging van het leerlingenvervoer zou het een idee kunnen zijn de “meedoen pas” in te voeren. Er is een mooie regeling ontwikkeld door Arriva. Door ouders en leerlingen die gebruik maken van leerlingen vervoer een meedoen pas aan te bieden wordt de voorziening laagdrempelig en zullen er meer leerlingen met regulier vervoer naar school kunnen.

Wat is de Meedoen Pas?

De Meedoen Pas is een gebruiksklare persoonlijke OV-chipkaart. Gemeenten kunnen deze OV-chipkaart inzetten om het openbaar vervoer (OV) voor onder andere statushouders, minima en re-integranten eenvoudiger en laagdrempeliger te maken. Zo krijgen zij maximaal de kans om te participeren in de samenleving. En bovendien ontzorgt Arriva jullie gemeente door verlichting van de administratieve werkzaamheden.

Punt 2 Ik-Denk-Aan-Jou steunpakketjes 

Het Armoedefonds maakt zich sterk voor ouderen die leven in armoede.
Daarom biedt het Armoedefonds kwetsbare ouderen (60 plus) in armoede deze winter, via lokale hulporganisaties, een boodschappenkaart aan. Met dit tegoed kunnen de ouderen boodschappen en verzorgings-en hygiëneproducten kopen. De boodschappenkaart wordt aangeboden in een brievenbuspakket wat verder is gevuld met een aantal items om hen een hart onder de riem te steken. Waardoor ze het gevoel krijgen ‘iemand denkt aan mij’, ‘ik word niet vergeten’.

3. Ruimte voor wonen en leven in Etten-Leur

Het buitengebied, staat opgenomen in het raadsprogramma. We zijn verheugd te hebben gelezen dat pre-mantelzorgwoningen ook in het buitengebied mogelijk zijn. Tja, hoe kun je het verkopen als je het buitengebied vol plaats met flex-woningen en zelfs een tweede locatie in beeld hebt. We roepen als Leefbaar Etten-Leur het college op om even een stap op de plaats te maken. Het planbureau voor de leefomgeving heeft een oproep gedaan omtrent de flex-woningen en dat die te klein zijn om een redelijk woongenot te creëren. Onze insteek is, kijk eerst eens hoe het gaat lopen met de flex-woningen aan de Hoevenseweg, doe een evaluatie en dan kun je onderbouwd een goede keuze maken.

Tekst uit raadsbrief: Een lijn, voor heel Etten-Leur Het provinciaal beleid is gericht op het weren van nieuwe woningen in het buitengebied. Dit betekent dat voor het binnenstedelijk gebied meer beleidsvrijheid is. Echter is ons college van mening dat we één lijn moeten hanteren op het gebied van pré-mantelzorg. En dus dezelfde regels moeten stellen voor zowel het binnenstedelijk gebied als het buitengebied als het gaat om het wel of niet in aanmerking komen voor een pré-mantelzorgwoning.

In december hebben we een overleg over het buitengebied. Eindelijk, het buitenbeentje komt in het licht te staan. Er zijn nogal wat vraagstukken te bespreken en wij zijn benieuwd wat de avond zal brengen. Een zoethoudertje of concrete actie over vrijkomende agrarische gebouwen, teruglopen aantal agrarische bedrijven in de toekomst. Wat kunnen en willen we toestaan met de leegstaande gebouwen. Misschien lobbyen bij de provincie om toch meer toe te staan dan nu mag. Hoe natuurontwikkeling, wonen en werken in het buitengebied gecombineerd kunnen worden, zonder daarbij een belemmering te vormen voor de agrarische sector. Wat ook niet onbelangrijk is, wanneer is genoeg ook genoeg en behouden we de rest van het buitengebied vrij van nieuwe woonwijken.

We hebben het al meer aangekaart, zorg voor de wijken waar herontwikkelingen plaats vinden. Bewoners die een groot aantal jaren in een bouwput zitten die benijden we niet. Als er dan ook nog beloftes zijn gedaan die niet worden nagekomen is gezonde leefomgeving in het gedrang. Voor degene die willen weten over welke ontwikkeling het gaat. Het van Bergenpark.

  • Economie en werk 

Ook hier zijn keuzes van belang. Dilemma zit hem vaak in enerzijds een lange termijn visie die ingehaald wordt door de actualiteit. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwkomers die een behoorlijk aandeel vormen in de werkzoekenden. Etten-Leur voelde de opdracht tot opvang asielzoekers, overigens op oneigenlijke gronden, maar realiseerde zich onvoldoende dat daar op termijn ook de voorzieningen mee onder druk komen te staan. Maar ja met een politiek getinte commissaris van de koning moet je maar om kunnen gaan. 

Ook de opdracht om bv op het frijado terrein met 0% stikstof een vergunning te krijgen is bijna onuitvoerbaar. Maar ook daar moet je mee dealen. Overigens eeuwig zonde dat er geen schot zit in deze mooie potentiële woonlocatie. Drie woningen op zo’n mooie locatie voor hoogbouw.

Wat te denken van eerst een uitbreiding logistiek, Lidl, te doen onder grote maatschappelijke weerstand en kort daarna een verbod uit te spreken op dit soort ontwikkelingen. Blijkbaar een actuele te maken keuze geweest of toch…..andere motieven?

Een gemeente moet faciliteren om gebied creëren van banen en zeker dat overlaten aan ondernemers. Ook in het centrum moeten aanpassingen gaan komen om een keer echt bruisend te kunnen worden . Wat dat betreft teleurgesteld over de snelheid waarmee een relatief makkelijk onderwerp als autovrije kop van de markt niet aangepakt wordt. 

Samengevat kijk vooral naar realiseren van wat snel bijdraagt aan resultaten en iets minder aan wazige zaken die misschien leuk klinken maar onvoldoende bijdragen.

  • Duurzaam denken en doen in Etten-Leur.

UWEnergieloket is een voorbeeld hoe je dus niet om moet gaan met Rijksgelden of te wel ons belastinggeld. Vanuit het Rijk komt een bedrag en het college geeft dit door aan UW-energieloket. Met die financiële middelen wordt winst gemaakt en verdwijnt vervolgens. Het college zegt in een brief aan de raad dat ze hier niet overgaat. Tja, blijkbaar mag bij duurzaam alles of zien we dit verkeerd college?

Toch wel fijn dat de gemeente de huur overneemt, echter dit gaat dus  € 42.000 per jaar kosten. Waarom wordt er zoveel geld uit gegeven aan het betalen van huur terwijl we genoeg accommodaties ( multifunctioneel gebruik sportkantines) hebben waar ze ook terecht kunnen.

Wist u dat Leefbaar Etten-Leur een website heeft en hierop de gegevens van de fractie te vinden zijn. https://www.leefbaarettenleur.nl/

Wist u dat we altijd bereid zijn te luisteren en graag u te woord staan. Niet alleen over grote zaken, maar ook de kleine zaken die voor u belangrijk zijn.

Namens de Fractie van Leefbaar Etten-Leur

Louis Roks Fractievoorzitter

Clasien de Regt raadslid

Imca Smit burgerlid

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *